Uwaga na ceny transferowe! Ministerstwo Finansów będzie badać transfery między firmami powiązanymi, żeby zmniejszyć skalę nadużyć podatkowych. Sposobem na uniknięcie kłopotów jest odpowiednie przygotowanie dokumentacji.
Ministerstwo Finansów zamierza ściśle weryfikować wysokość cen transferowych w podmiotach powiązanych. Oznacza to wzmożone kontrole, które mogą skutkować koniecznością uregulowania zaległych podatków, wraz z odsetkami.
MF zachęca podatników do samodzielnego zweryfikowania transakcji i ewentualnego dobrowolnego złożenia korekty deklaracji (nawet bez uzasadnienia przyczyny). W takim przypadku podatnik jest obciążony tylko połową należnych odsetek.
Dokonując transakcji z wykorzystaniem cen transferowych należy pamiętać o przygotowaniu dokumentacji podatkowej przewidzianej ustawami o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych. Z jednej strony dokumentacja skutecznie porządkuje rozliczenia między firmami powiązanymi, a z drugiej - stanowi podstawę uzasadnienia wysokości transferów podczas kontroli skarbowej.
Czy w danym przypadku niezbędna jest taka dokumentacja? Co powinna zawierać? Jakie elementy należy wziąć pod uwagę? - warto, by na te pytania odpowiedział wyspecjalizowany prawnik. Stawką może być potencjalny, kłopotliwy spór z organami skarbowymi, a w ostateczności - konieczność uiszczenia zaległych podatków z odsetkami.
Ministerstwo Finansów w swoim komunikacie zachęca do składania korekt za lata 2011-2015. Kontrole cen transferowych z końca 2015 roku będą przeprowadzane w drugim kwartale 2016 roku. Lepiej nie zwlekać.